Utbildning och arbetsliv måste integreras bättre

Riksdagsledamot Jorma Piisinen (Sannf.) reflekterar särskilt över lärlingsavtalets möjligheter och utvecklingsområden utifrån arbetsmarknadens behov. Mästare-ambassadören lyfter också fram behovet av ökat samarbete med företagsvärlden, att säkerställa lärarkårens praktiska kompetens samt att höja kraven på yrkesskicklighet inom utbildningen.

Satsning på lärarnas kompetens

Vilken betydelse har yrkesutbildning i det finländska samhället? Varför behövs den fortfarande enligt dig?

Yrkesutbildning behövs som en övergång från skolvärlden till arbetslivet. Dessutom skapar den kompetens för arbetsmarknadens behov inom olika branscher – från hälsovård till industri och allt däremellan – och förbättrar därigenom Finlands konkurrenskraft.

Yrkesutbildning förbättrar också individens möjligheter att få arbete och klara sig bättre i livet. Den är en oerhört viktig del av det finländska samhället, och därför borde man också satsa på yrkesutbildningens lärarkår. Förutom teoretiker behövs även starka praktiker bland lärarna.

Hur kan yrkesutbildningens betydelse och genomslag ökas?

Jag berörde ämnet redan i mitt tidigare svar, men att förbättra undervisningens kvalitet, höja yrkesprofilen inom olika branscher och därigenom öka attraktionskraften (bland annat genom yrkesskicklighetstävlingar, information om dem och att lyfta fram framgångsrika tävlande) är viktiga åtgärder. Jag skulle till och med föreslå att läroanstalter utbildar yrkeskunniga direkt för ett företags behov – alltså mer samarbete med företagsvärlden.

Vad mer behövs inom yrkesutbildningen – eller behövs något alls?

Det första som kommer i åtanke är behovet av snabb, målinriktad utbildning för föränderliga arbetsmarknader. För det andra behövs mer lärande i arbetet, antingen genom att läroanstalter fungerar som affärsverk och finansierar sin verksamhet med elevarbete, eller genom att lärlingsavtalet omvandlas från ett anställningsförhållande till ett lärande- eller utbildningsförhållande. Det skulle underlätta studenternas placering i företag både under utbildningen och efter avslutad skolgång – kanske med en färdig arbetsplats. Jag skulle också betona högre krav på yrkesskicklighet under studierna.

De bästa yrkesproffsen föds inte utan god undervisning

Vilken betydelse har yrkesmästerskapstävlingen Mästare? Varför behövs den?

Jag ser yrkesskicklighetstävlingar främst som kampanjer för att höja branschens profil. De borde utnyttjas mer i företagsmarknadsföring. Framgångsrika tävlande kunde användas i branschens reklam och deras framgång nämnas. Hela branschen skulle gynnas av ökad synlighet och attraktionskraft.

I EuroSkills2025 lyckades många länder – hur står sig Finland?

Jag måste erkänna att jag inte kände till Finlands framgång i tävlingen, men efter att ha googlat hittade jag information om utmärkta resultat: tre medaljer – guld, silver och brons – samt sju hedersomnämnanden för det 18 personer starka laget. Grattis till både de framgångsrika yrkesproffsen och lärarna. För utan god undervisning föds inte de bästa yrkesproffsen.

Finländarna har kompetens inom skeppsbyggnad, isbrytare och metallindustrin, men även restaurangbranschen är enligt EuroSkills2025-resultaten välbehärskad. Även inom bygg-/murningsbranschen har finländarna lyckats. Jag tänker på Janne Rantala från Ilmajoki och Sami Ojanen från Seinäjoki, som var internationellt framgångsrika tidigare och idag är skickliga yrkesmän. De har så mycket arbete som de hinner med.

Finland borde utveckla integrationen mellan utbildning och arbetsliv. Det borde skapas modeller som lockar både utbildningsdeltagare och företag till mer samarbete. Villkoren borde utformas så att även företaget gynnas av att utbilda deltagaren i sin specialkompetens.

Problemet är att efter lärlingsutbildningen kan den yrkesutbildade fritt konkurrera med sin kompetens på marknaden, vilket kan innebära att företaget som gav utbildningen endast står kvar med kostnaderna. Detta är ofta ett hinder för små företag att ingå lärlingsutbildningsbaserade anställningar, även om företaget har den bästa kompetensen inom branschen.

Mästare2026 presenterar under hösten medlemmarna i det regionala styrgruppen för yrkesutbildningens SM-evenemang – de så kallade Mästere2026-ambassadörerna.

Du är möjligen intresserad av

I samarbete med

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • k-ryhmä logo