Målen för högskoleutbildning förutsätter satsningar på yrkesutbildning

Riksdagsledamot Pia Lohikoski (VF) efterlyser uppskattning för yrkesutbildning. För att regeringens mål om att öka antalet högutbildade ska uppfyllas krävs satsningar på resurser för yrkesutbildningen. Yrkesinstitutet är en väg till högskoleexamen.

Undervisningens kvalitet kräver förstärkt finansiering

Vilken betydelse har yrkesutbildningen i det finländska samhället?

”Yrkesutbildningen är ryggraden i det finländska arbetslivet och en avgörande del av näringslivets konkurrenskraft. Genom att satsa på kvaliteten och utvecklingen av yrkesutbildningen höjs vårt lands kompetensnivå och produktivitet. Utan en stark yrkesutbildning stannar Finland.”

Hur kan betydelsen och effekten av yrkesutbildningen lyftas?

”Orpos regering har lovat höja kompetensnivån i Finland. Yrkesutbildningen har fått enorma förväntningar, men samtidigt har lärarna fråntagits de praktiska möjligheterna att möta de växande kraven. Kompetens och undervisningskvalitet förbättras inte utan förstärkt finansiering.

Det första steget vore att återta nedskärningar som försvagar undervisningsresurserna och begränsar möjligheterna att genomföra tillräckligt många närundervisningstimmar. Yrkesutbildningens betydelse ökar först när den får tillräckliga resurser.

Dessutom måste yrkesutbildningen lyftas fram offentligt som en lika värdefull väg till en meningsfull och önskvärd utbildnings- och arbetskarriär som gymnasiet.”

Den negativa spiralen för yrkesutbildningen måste brytas

Vad mer anser du att yrkesutbildningen behöver – eller behöver den något alls?

”Om vi vill nå målet att 50 procent av den unga åldersgruppen ska ha högskoleutbildning, måste vi satsa på yrkesutbildningen istället för att skära ner.

Det måste garanteras tillräcklig mängd närundervisning och allmänbildande studier, stöd för lärandet samt sammanhängande skoldagar, så att övergången från yrkesutbildning till högskoleutbildning upplevs som meningsfull. Dessutom måste studierna ha tillräckligt ekonomiskt stöd utan stora studielån.

Samtidigt är det viktigt att förhindra att yrkes- och gymnasieutbildningen glider isär. Miniminivåer för YTO-ämnen (allmänna ämnen) och närundervisning samt jämlik mängd undervisningstimmar för läropliktiga bör skrivas in i lagen.

Varje studerande borde ha möjlighet att bygga en flexibel helhet av båda och göra en dubbel examen utan onödiga hinder.

Orpos regerings beslut förra året att skära ner 120 miljoner euro från yrkesutbildningen har lett till samarbetsförhandlingar runt om i landet. I en enkät som OAJ publicerade i år uppgav 84 procent av de svarande att deras läroanstalt har minskat undervisningspersonalen och inte förlängt tidsbegränsade anställningar.

Regeringen har skapat en negativ spiral som allt mer kommer att påverka lärarnas ork, osäkerheten i tidsbegränsade anställningar och det försämrade stödet för studerande. Denna spiral måste brytas om vi vill trygga undervisningens kvalitet och förhindra att kompetensnivån sjunker.

Påståenden om att nedskärningarna endast gäller vuxenstuderande stämmer inte. När undervisningspersonalen minskas drabbas både karriärbytare och unga med läroplikt. Extra satsningar på lärandestöd hjälper inte om det inte finns tillräckligt med lärare.”

Den finländska yrkeskompetensen får inte förfalla

Vilken betydelse har yrkes-SM Mästare?

”Mästare höjer yrkesutbildningens profil, motiverar studerande och visar hela Finland vilken högklassig kompetens vi har. Det fungerar som en motvikt till den negativa spiral som nedskärningarna har skapat: det lyfter fram yrkesutbildningens positiva kraft och ger unga en anledning att vara stolta över sitt arbete.”

Hur står sig finländsk yrkeskompetens internationellt?

”Den finländska kompetensen håller internationellt hög nivå, men vi får inte låta den förfalla. Andra länder visar att långsiktiga investeringar och ambitioner inom utbildning syns i internationell framgång.

Finland har kompetensen och viljan – nu behövs resurserna och ett tydligt värdeval: att satsa på yrkesutbildning är en hållbar vision för framtidens Finland.”

Mästare2026 presenterar under hösten medlemmarna i det regionala styrgruppen för yrkesutbildningens SM-evenemang – de så kallade Mästere2026-ambassadörerna.

Du är möjligen intresserad av

I samarbete med

  • Skills Finland logo
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö logo
  • Finnish National Agency for Education logo
  • k-ryhmä logo