
208
Spelbranschen
Tidtabeller och info
Semifinal
Sidan kommer att publiceras i december 2025.
Final
Sidan kommer att publiceras i mars 2026.
Resultat
Resultaten kommer att publiceras efter finalen i maj 2026.
Allmän beskrivning av tävlingsgrenen
Grenen för spelbranschen är mångsidig och den kräver ett brett kunnande om spelplanering, programmering, produktion av grafik och marknadsföring av de tävlande.
Under tävlingen planerar, förverkligar och presenterar laget en demoversion av ett digitalt spel utgående från uppgiftsbeskrivningen. I arbetet ska de tävlande beakta innehållsmässiga mål och tekniska krav för produktionen, målgruppens särdrag och användarupplevelsen.
Spelproduktionen förutsätter kreativitet och samarbetsförmåga. Tävlingen är en partävling.
Krav på kunnande
Laget ska ha kunnande inom följande delområden i den omfattning som beskrivs i examensgrunderna för Grundexamen i informations- och kommunikationsteknik och Grundexamen mediebranschen och visuell framställning:
- spelplanering och dokumentering
- programmering
- 2D/3D-grafik
- animation
- innehållsproduktion
- marknadsföring och presentation.
Laget ska kunna producera material som är optimerat för plattformen i enlighet med uppdraget. Laget ska kunna presentera projektet för kunden på ett yrkesmässigt sätt.
Uppgiftsbank
Du får tillgång till förra årens uppgifterna i Skills Finlands uppgiftsbanken.
Grenansvariga
Toni Koistinen
Styrgrupp
- Grenstyrgruppen utses under hösten 2025.