
301
Asiakaspalvelu ja myynti
Aikataulut ja info
Semifinaali
Semifinaalin tiedot ja aikataulut julkaistaan joulukuussa 2025.
Finaali
Finaalin tiedot ja aikataulut julkaistaan maaliskuussa 2026.
Tulokset
Tulokset julkaistaan finaalin jälkeen toukuussa 2026.
Yleiskuvaus kilpailulajista
Asiakaspalvelun ja myynnin ammattilainen on moniosaaja, joka osaa toimia asiakaslähtöisesti erilaisissa palvelu- ja myyntitilanteissa huomioiden kannattavan liiketoiminnan, alan säännökset ja hyödyntäen kielitaitoaan. Asiakaspalvelun ja myyntityön ammattilainen osaa kerätä asiakaspalvelutilanteessa tietoa asiakkaalta ja laatia kehittämisehdotuksia.
Kilpailu on yksilökilpailu. Huom. Tässä lajissa semifinaaleihin voi ilmoittautua 3 kilpailijaa / oppilaitoksen toimipiste.
Osaamisvaatimukset
Asiakaspalvelu ja myynti pohjautuu liiketoiminnan perustutkinnon, merkonomi, tutkinnon perusteiden tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin. Kilpailutehtävät mittaavat perustutkinnon asiakaspalvelun ja myynnin tutkinnonosien kiitettävän (K5) tason osaamista. Lajissa on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet, myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita kannattavasti sekä palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä. Lajissa tulee selviytyä asiakaspalvelutilanteista vieraalla kielellä (englanti). Lajissa työskentely on yrittäjämäistä, taloudellista ja laadukasta, hyvin organisoitua ja oma-aloitteista sekä suoritettu oikein laittein ja välinein työturvallisuus, työhyvinvointi ja kestävä kehitys huomioiden.
Tehtäväpankki
Löydät lajin menneiden Taitaja-tapahtumien tehtävät Skills Finlandin Taitaja-tehtäväpankista.
Lajivastaavat
Karoliina Lithenius
Hanna-Leena Nurminen
Lajiohjausryhmä
- Lajiohjausryhmä nimetään syksyllä 2025.